Rosa budskap på fälten

I sommar kommer klöverfälten att skifta i rosa - som rosa bandet. Men det som växer där är inget annat än tvättäkta kvinnlig kreativitet parad med socialt engagemang från ett antal företag och som hamnar på våra svenska fält med hjälp av Lantmännen. De rosa balarna talar sitt tydliga språk från marken och syns en bra bit upp i luften. Att förpacka hö i rosa plast är den synliga delen av en insamlingskampanj till stöd för bröstcancerforskningen. 

Idén att göra rosa nät och plast till ensilagebalar kommer ursprungligen från Nya Zeeland där det är vanligt med kvinnor inom lantbruksnäringen. Någon kläckte idén att färga om de vita eller svarta höbalarna till rosa och på detta sätt använda naturen som en reklampelare med ett tydligt budskap. Nu tar svenska Lantmännen den vidare till de svenska fälten och vi kan räkna med att många kommer att undra och ställa frågor om de rosa bollarna. Det här är originalstoryn.

Alla känner någon...

Under senare delen av 2014 kontaktade två emballageleverantörer Lantmännen för att sondera intresset för en insamling av pengar till bröstcancerforskning. Många inom organisationen hade personliga erfarenheter av sjukdomen och man ställde sig genast positiv till idén.  

Trioplast och Tama som producerar plast- och nätprodukter hade i sin tur fått idén från sina distributörer på Nya Zeeland för knappt ett år sedan. De fick då frågan om att bidra till insamling för bröstcancerforskningen. Eftersom många kvinnor är verksamma inom lantbruket tyckte man att det var angeläget att uppmärksamma och bidra till forskning kring denna sjukdom som drabbar så många.

Insamling som syns

Idén är att skänka några procent av emballageförsäljningen till bröstcancerforskning och samtidigt visualisera budskapet ute på fälten.

Trots extra utvecklings- och produktionskostnader tog man snabbt beslut om att stödja idén och under produktutvecklingen förstod man att den rosa färgens signalvärde var stort. Besökare som såg balarna i testhallar och på fält frågade direkt om de var till stöd för bröstcancerforskning. För varje såld plast- och nätrulle skänker Lantmännen, Tama och Trioplast tillsammans 175 kr till bröstcancerforskningen.

- Vi på Lantmännen är glada att våra leverantörer tog initiativet till insamlingen och att vi nu kan bidra till och uppmärksamma denna viktiga forskning, säger Torbjörn Wahlström chef för utveckling och växtodlingsprodukter på Lantmännen Lantbruk.

För frågor eller kontakt kontakta :  torbjorn.wahlstrom@lantmannen.com

www.lantmannenlantbruk.se

 



Idén att emballera höet i plats kommer från Nya Zeeland där många kvinnor är sysselsatta inom jordbruk. Smart, vackert  och vågar man säga väldigt "kvinnligt"!

 

Halm i läckra "nätstrumpor". Grönt medvetande parat med CSR i en och samma rulle.